Liceul Teoretic „DR. MIOARA MINCU”, autorizat prin OMECTS nr. 4352 / 06.06.2012, este parte a sistemului național de învățământ. Nivelul gimnazial este autorizat prin OME nr. 5637 / 24.08.2023. Fundația Umanistă „DR. MIOARA MINCU” are rol de finanțator și fondator.
Profesorul universitar Marian Popescu: „Ne trebuie o schimbare radicală de la intrarea în ciclul școlarității…
Profesorul universitar Marian Popescu: „Ne trebuie o schimbare radicală de la intrarea în ciclul școlarității, astfel încât să putem estima că, în 15 ani, populația școlară din România va gândi cu propriul cap”
Felul în care sunt dispuse pupitrele în sălile de clasă sau de seminar spune adesea o poveste tăcută, dar limpede despre felul în care se desfășoară educația din România. Aliniate unul în spatele altuia, acestea le permit cursanților doar o vedere spre ceafa colegului din față și o perspectivă îngustă, asupra unui unic punct de interes – profesorul, întors nu de puține ori el însuși cu spatele la elevi în timp ce scrie la tablă. La cursurile sale, profesorul universitar Marian Popescu schimbă povestea, însă nu înainte de a trebui să depășească un prim obstacol – scaunele. „Clasele noastre și multe dintre sălile universităților au fost construite într-un fel și dotate cu un mobilier care presupune o anume formă mentală. Noi nu facem eforturi să înțelegem că, odată cu avansul tehnologiei digitale, lucrurile în ceea ce privește spațiul în care înveți ar trebui să se modifice fundamental. Eu am mari probleme când trebuie să găsesc o sală de seminar unde scaunele să fie mobile, să îmi permită să fac un semicerc sau alte forme care ajută comunicarea. Sunt lucruri atât de evidente, atât de simple, încât eu încă mă minunez, deși n-ar mai trebui. Sunt exemple de profesori, și în preuniversitar, și în universitar, și mai tineri, și mai în vârstă, care au înțeles că trebuie să modifice ceva în statutul propriului act de comunicare, fără să vrea neapărat să fie modele. Sigur că presa, din când în când, îi găsește pe unii dintre ei și îi dă drept model. Nouă nu ne trebuie modele, pentru că știm ce se întâmplă cu ele, nu sunt urmate, deși nouă ne place să credem că da. Nouă ne trebuie o schimbare radicală de la intrarea în ciclul școlarității, astfel încât să putem estima că, în 20 de ani sau în 15 ani, populația școlară din România va fi una care, în proporție de măcar 60-70%, va gândi cu propriul cap”, spune profesorul, fost președinte al Comisiei de Etică a Universității din București, într-un interviu pentru Republica.
Marian Popescu este directorul Centrului de Acțiune, Resurse, Formare pentru Integritate Academică al Universității din București (CARFIA), profesor universitar doctor (asociat) la Universitatea din București și conducător științific de doctorat Artele spectacolului-Teatru la Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca.
„Ne dăm seama că studenții noștri nu sunt pregătiți în majoritate pentru acest exercițiu de aprofundare a ideilor altora. Ca să ajungi la ideile tale, un pas obligatoriu este să treci prin ideile altora”
„Am avut o discuție cu un domn decan și și l-am întrebat cum concursul pe post didactic. El arată neschimbat în continuare. Adică se scoate postul la concurs, să vorbim de postul cel mai de jos, de asistent. Știe toată lumea că trebuie să ai doctoratul ca să poți intra. Depui CV, e un interviu, eventual ți se cere și o prelegere la clasă, ceva de genul ăsta, Ele nu sunt examene serioase, adică sunt extrem de puține comisii de admitere, de concurs pe post didactic, care realmente vor să cunoască cine le intră în casă. Se merge mult pe cunoștințe, examenul rareori este unul deschis. De partea a cealaltă, vedem cum comisia de susținere publică a tezei de doctorat rareori, dar rareori angajează întrebări, discuții cu doctorandul sau doctoranda astfel încât să să poată rezulta în mod clar valoarea tezei. Ce vreau să spun cu asta? Vreau să spun că la noi funcționează în mod zdrobitor ceea ce în Franța poartă numele de jurys de complaisance, comisiile de doctorat care se complac într-o relație în care să nu jeneze, să nu stingherească, uitând un lucru fundamental. Și anume că lucrarea asta cu care finalizezi studiile doctorale se numește teza de doctorat, ceea ce înseamnă că tu, ca doctorand, susții o teză. Ai studiat literatura de specialitate și ai venit cu o idee originală și teza ta este că….La susținerea publică, tu trebuie să îți aperi teza, dacă realmente ești pus în situația de a o apăra, în engleză așa se și numește apărarea tezei. Dar asta nu se întâmplă. De regulă, se citesc referatele membrilor comisiei, se pun două – trei întrebări. De regulă nu facem mare publicitate pentru că vrem să terminăm repede și după aia să mergem la restaurant, cu plata pe banii doctorandului. Ăsta este, să spunem, „un model”. Așa se întâmplă de multe ori lucrurile”, spune Marian Popescu.
Se impune realmente o schimbare majoră, nu o cârpăceală care ne este prezentată cu titlul de România educată
Profesorul universitar atrage atenția că în acest moment atât învățământul românesc preuniversitar, cât și cel universitar ar fi avut nevoie de o schimbare radicală. „Se impune realmente o schimbare majoră, nu o cârpăceală care ne este prezentată cu titlul de România educată. Pentru că, știți asta, cele două legi sunt botezate România educată. Eu n-am mai auzit încă de o lege care să fie botezată de inițiatorii ei. Este o lege organică, adică este una din legile care are statut de excepție, pe care cu greu o poți modifica și noi am făcut-o țăndări”, afirmă Marian Popescu. În opinia sa, legea educației din 2011 propunea o înnoire a învățământului care nu a mai avut niciodată loc. „Legea prezentată de Daniel Funeriu, la care evident că a lucrat foarte mult profesorul Mircea Miclea, președintele comisiei prezidențiale de la acea vreme dedicată subiectului învățământului, încerca să propună această înnoire acest, să spunem, nou început al învățământului. Noi n-am avut de fapt ceva despre care poți să spui că a fost o revoluție în educație. Noi nu cunoaștem decât una în învățământ și aceasta a fost produsă de Spiru Haret.
Atenție, eu sunt unul dintre cei care o nu am aplaudat-o atunci, ea are niște imperfecțiuni. În același timp însă, am apreciat efortul extraordinar de a produce această înnoire în actul de învățământ și mai ales de a restructura radical raporturile în ceea ce privește competențele, transmisia cunoașterii și a moralitatea procesului cunoașterii”, subliniază profesorul Marian Popescu.
Să observăm că nici măcar nu vine vorba de faptul că arhitectura școlară în România ar trebui să fie construită de un pilon etic
În noua lege a educației există, atrage el atenția, un mare gol, care permite perpetuarea tarelor societății românești. „Să observăm că nici măcar nu vine vorba de faptul că arhitectura școlară în România, pe toate etajele ei, de la primar până la facultate, ar trebui să fie construită de un pilon etic, pe o fibră etică. Asta nu înseamnă că vom avea de-a face cu oameni morali, 100% curați, pentru că le spun și studenților natura umană nu s-a schimbat de când există omenirea. Adică iubim, urâm, furăm, omorâm, înșelăm ș.a.m.d. Problema e ca o democrație să poată ține și sub control și limita aria de desfășurare și mai ales consecințele a ceea ce am numit corupția în educație. Pentru că corupția este de întâlnit la mai multe niveluri, iar plagiatul este numai un vârf. Despre asta nu vorbim și nu facem mare lucru”, spune profesorul universitar.