Liceul Teoretic „DR. MIOARA MINCU”, autorizat prin OMECTS nr. 4352 / 06.06.2012, este parte a sistemului național de învățământ. Nivelul gimnazial este autorizat prin OME nr. 5637 / 24.08.2023. Fundația Umanistă „DR. MIOARA MINCU” are rol de finanțator și fondator.
Încrederea în sine este capacitatea tânărului de a evolua
Întâlnirea Simonei Ciff cu profesorii și părinții elevilor Liceului Teoretic ”Dr Mioara Mincu” de la sfârșitul linii noiembrie a.c. a deschis un dialog ce a adus noi perspective asupra înțelegerii emoțiilor adolescenților dar și ale adulților care sunt implicați în procesul de educare al tinerilor.
Abilitatea de a ne cunoaște și controla emoțiile este foarte importantă nu numai în cazul tinerilor, cât și a părinților și profesorilor. De multe ori dialogul se închide atunci când părinții sau profesorii nu au reacția potrivită în fața adolescentului. Așadar, o analiză a reacțiilor ambelor părți poate ajuta la găsirea unor căi de colaborare, a fost una dintre concluziile întâlnirii.
De asemenea, rușinea și frica ar trebui îndepărtate din educație și înlocuite cu responsabilitatea. ”Nu poți să fii enervat, sau să îți fie frică și să vrei să înveți în același timp. Aceste două emoții blochează experiența de învățare”, spune Psihologul Simona Ciff. Deschiderea spre dialog și cultivarea încrederii în valoarea copilului, care nu se schimbă în funcție de cum este oglindit de ceilalți, creează premisele potrivite pentru dezvoltarea corectă a personalității tânărului.
Simona subliniază faptul că încrederea în sine nu înseamnă aroganță, nici lipsă de bun simț, ci are la bază o evaluare corectă a ceea tânărul poate și știe să facă. Iar când se face o comparație, raportarea nu se face la altcineva, ci doar între nivelul la care copilul se află și nivelul la care vrea să fie sau e nevoie să ajungă pentru a atinge succesul. ”În dinamica părinte-copil urmărim ca adolescenții să fie responsabilizați , nu să rămână agățați de părerile celorlalți. Ca urmare, un rol important al părintelui în tot acest proces de formare al tânărului este acela de a oferi feed-back”, .
Așadar cunoașterea valorii personale, controlul și asumarea responsabilității emoțiilor și acceptarea posibilității de a greși, dar și de a învăța din greșeli, conduce de fapt la câștigarea încrederii în sine, în capacitatea tânărului de a evolua.
”Găsiți trei sau patru puncte forte ale copilului și investiți timp pentru a-l ajuta să și le dezvolte”, i-a îndemnat Simona pe părinți. Să pornim de la premisa că nimic nu trebuie, ci totul este o alegere a lor, a tinerilor. Cel mai mult îi putem ajuta pe copii creându-le experiențe prin care să învețe, să își formeze abilitățile necesare adaptării la viața care se află într-o permanentă schimbare. Și de asemenea, este important să înțelegem că este nevoie să ne ghidăm copiii, dar la fel de important este să găsim și rolul și contextul potrivit pentru copii, pentru ca ei să aibă motivația de a se implica.
Un dialog permanent și deschis între profesori, părinți și elevi poate fi mult îmbunătățit prin astfel de programe de consiliere care să conducă la creșterea performanțelor în educație. Pregătirea unei noi generații gata să răspundă provocărilor aduse de societate și de evoluția pieței muncii este un obiectiv principal al Liceului Teoretic ”Dr. Mioara Mincu”, pe care nu îl putem atinge decât într-un strâns parteneriat cu familia.
Urmărește aici înregistrarea evenimentului: