Cea de-a IV-a ediție a Conferinței Naționale a Comunității ”Educație pentru Știință” organizată în perioada 28-30 Aprilie, 2022, la Suceava, a reunit peste 200 de participanți, profesori de științe din școli generale și licee din toată țara și din Republica Moldova.

Evenimentul cu tema ”Scrutând viitorul: perspectivele educației STEM. Lecții din criză”, găzduit în acest an de Universitatea Ștefan Cel Mare din Suceava, a avut loc sub patronajul Comisiei Naționale a României pentru UNESCO.

”Conferința din acest an este dedicată comunicării de bune practici în predarea disciplinelor STEM și a reprezentat un prilej de dialog cu principalii actori interesați de educație și formare, de orientare și dezvoltare a carierelor în aceste domenii STEM”, ne-a spus doamna Anca Celina Grecu, Director al Liceului Teoretic ”Dr. Mioara Mincu”, participantă la eveniment.

”A fost un eveniment de mare amploare, la care au fost prezenți reprezentanți ai universităților de prestigiu din România și Republica Moldova, și aș vrea să mulțumim echipei sucevene pentru buna organizare. Activitățile la care am participat au fost extrem de interesante, atât prin prisma metodelor de lucru cât și a informațiilor prezentate, dar și pentru că mi-au oferit ocazia să mă conectez cu alți profesori de științe din țară. A fost o oportunitate grozavă să ne cunoaștem și să învățăm unii de la alții”, a mai precizat doamna director Anca Grecu.

Activitățile conferinței

Au fost organizate 35 de ateliere de lucru, mese rotunde, sesiuni de prezențări și dezbateri, vizite de lucru în laboratoarele educaționale și de cercetare ale Universității din Suceava, și expoziții interactive dedicate comunicării de bune practici în predarea și promovarea științelor și a carierelor în domeniile științei. Tema centrală a acestor ateliere a reprezentat-o adaptarea educației formale și nonformale la crizele ultimilor doi ani. În cadrul prelegerilor și a prezentărilor au fost dezbateri pe tema: ”Învățarea prin experiment și investigație”, precum și alte subiecte actuale din domeniul psihopedagogiei au fost dezvoltate. Au fost prezentate proiecte, concursuri și activități citizenscience. Toate aceste activități au avut ca scop găsirea unor soluții pentru schimbarea, îmbunătățirea și adaptarea la cerințele viitorului a finalităților educaționale, având în atenție rolul profesorilor și organizarea educației și a școlii, în contextual actual, când pandemia a afectat pe fiecare dintre noi și a schimbat atâtea scectoare ale economiei globale.

https://cnces.educatiepentrustiinta.ro/ro/program

Carierele viitorului

În cadrul prezentării cu tema ”Mâna robotică. Ingineria Construcțiilor STEM”, doamna Maia Porombica, Prof. de matematică și informatică și Formator în educația STEM și Ambasador Digital ”Clasa Viitorului” la Liceul Teoretic ”Meșterul Manole” din Republica Moldova, a pus accent pe pregătirea elevilor pentru meseriile viitorului.

”Datorită progresului tehnologic și economic combinat cu factori precum urbanizarea, evoluțiile în biotehnologie, problemele de mediu și intrarea durabilității în educație sau chiar o pandemie globală, locurile de muncă ale viitorului necesită o bună înțelegere a mai multor discipline, în timp ce elevii trebuie să posede abilități transversale, inclusiv abilități software. Bioinginerii viitorului trebuie să fie foarte calificați în analiza datelor și să aibă o înțelegere excelentă a modului în care funcționează sistemele, ceea ce înseamnă automat că trebuie să poată procesa și combina informații rapide derivate din biologie, TIC, chimie și matematică. În mod similar, observăm că noi discipline și profesii apar în industrii datorită progresului tehnologic și științific. Până acum, când auzeam despre aerospațiu sau aviație, în mod normal ne gândeam la ingineri sau piloți. Acum că zborul spațial devine o opțiune și ne pregătim să coborâm pe Marte și să-l populăm, profesioniștii din domeniile ingineriei prin satelit, prognozei meteorologice și sistemelor GPS vor fi mai valoroși ca niciodată”, afirmă doamna Porombica, una dintre inițiatoarele proiectului.

Comunitatea Educație pentru Știință reprezintă un grup de inițiativă care are obiectivul de a crea un mediu profesional integrator în domeniul educației pentru științe, prin dezvoltarea unei platforme de dialog și acțiune.

Organizatori:

Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava

Institutul Naţional pentru Fizică şi Inginerie Nucleară – Horia Hulubei, Universitatea din București

Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Pământului,

Facultatea de Știința și Ingineria Mediului, Universitatea Babeș-Bolyai

Facultatea de Psihologie și Științele Educației, Universitatea din București

Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării, Universitatea din București

Facultatea de Psihologie și Științele Educației, Universitatea din București

Facultatea de Chimie, Universitatea din București

Facultatea de Inginerie Electrică și Știința Calculatoarelor, Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava

Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, Universitatea Babeș-Bolyai

Facultatea de Geologie și Geofizică, Universitatea din București

Ramona Bandrabur