Când vom lua în considerare o revizuire a acestui sistem și să ne asigurăm că toți copiii au șanse egale de a-și urma pasiunile și de a-și construi un viitor luminos?

Se pare că acest sistem de admitere, ignoră complet preferințele și aspirațiile elevilor, impunându-le să completeze un număr excesiv de opțiuni doar pentru a se asigura că nu rămân fără loc la liceu.

Într-un context pandemic, în care școala a fost hibridă sau închisă, vacanțele fragmentate, schimbări legislative precum media de gimnaziu care dintr-o dată nu mai contează la admitere, copiii din România se confruntă în continuare cu o serie de provocări și presiuni inutile. Ne confruntăm cu realitatea că sistemul de admitere la liceu din 2023 pune în pericol aspirațiile și viitorul copiilor noștri. Sistemul actual de admitere pune într-o poziție dezavantajoasă elevii cu performanțe academice excepționale, iar copiii cu medii mai mici se confruntă cu o lipsă de opțiuni adecvate.

Articolul publicat pe Edupedu.ro atrage atenția asupra unui aspect profund problematic al sistemului de admitere la liceu din România. Deși dna Ministru, Ligia Deca, susține necesitatea ca elevii cu medii mai mici să aibă suficiente opțiuni, este crucial să evidențiem nedreptatea și presiunea inutilă impusă și copiilor cu performanțe academice remarcabile, care sunt obligați să caute mai multe locuri disponibile decât poziția lor în clasament, punând în pericol pasiunile și aspirațiile lor.

Unul dintre aspectele evidențiate în articol se referă la situația copiilor studioși, care obțin rezultatele bune în termenii Evaluării Naționale actuale,  dar sunt nevoiți să se confrunte cu provocări în alegerea liceului dorit. Este nedrept ca un elev care a obținut de exemplu media 9.70, ocupând poziția 1200 în ierarhia din Municipiul București, să fie nevoit să caute un număr de locuri care să depășească această poziție. Uitându-mă în clasament observ  că această medie a fost compusă dintr-o notă perfectă la matematică. Oare este just să îi fie impusă unui elev care a obținut la proba de matematică nota 10.00, o astfel de responsabilitate, încărcându-l cu stresul completării a numeroase coduri pentru a-și putea urma pasiunea, de exemplu pentru profilul Real Matematică-Informatică. De ce nu poate avea acest elev opțiunea sigură de a se înscrie direct în liceul dorit, fără a fi supus unei presiuni suplimentare de a completa mai multe opțiuni? Alarmantă această Nepăsarea față de profilul dorit al elevului. În loc să aibă libertatea de a alege liceul cu profilul pe care îl dorește, acesta este forțat în contextul admiterii 2023 să completeze o mulțime de coduri, care nu țin neapărat cont de preferințele și pasiunile lor, cu grija de a prinde totuși un loc în liceele de elită.

Să ne punem în locul părinților ai căror copii au obținut medii mai mici, cum ar fi media 8.00, aceștia se confruntă cu o altă problemă. Într-un exemplu specific din articol, un astfel de copil care se clasează între pozițiile 8762 și 8835 în aceeași ierarhie ar trebui să găsească suficiente opțiuni care să depășească aceaste poziții. Părinții acestor elevi sunt nevoiți să caute un număr de opțiuni care să depășească această poziție. Cu câte opțiuni trebuie să se asigure acești părinți pentru a avea certitudinea că au trecut peste această poziție și prind un loc la un liceu?

Refuz să mă pun în locul părinților ai căror copii au obținut medii mai mici, spre exemplu, 7.50, chiar dacă dna Ministru ne asigură că a verificat și există suficiente locuri. Este înfricoșător să ne întrebăm cât de aproape sunt aceste peste 1200 de opțiuni de casa unui copil de 15 ani. Ce efort supraomenesc ar trebui să facă acest copil după 2 ore de trafic doar pentru a ajunge zilnic la școală, timp de 10 luni? Acest aspect ridică serioase întrebări cu privire la calitatea vieții și la stresul pe care acești copii îl resimt în fiecare zi.

Este profund dezamăgitor faptul că există riscul ca acești copii să renunțe la visele lor și să fie privați de oportunități din cauza ,,goanei,, după coduri.

Pe de altă parte, elevii care obțin medii și mai mici de 7,50 se confruntă cu o provocare și mai mare în această admitere. Pentru aceștia, găsirea unui număr suficient de coduri care să depășească poziția lor în ierarhie devine o sarcină dificilă, aproape imposibilă. Am văzut zilele acestea disperarea părinților și frustrare elevilor care rostesc timid, eu sunt mai mult de 6.90 la matematică și m-am simțit revoltată pe un sistem care le limitează opțiunile, oportunitățile și îi etichetează în acest mod.

Deși intenția de a oferi mai multe opțiuni poate fi apreciată, consecințele acestui sistem trebuie analizate cu atenție. Acest proces de admitere subminează dorința și pasiunile elevilor, înlocuind-o cu o abordare rigidă și inechitabilă. Nepăsarea față de profilul dorit al elevilor și obligația de a completa un număr excesiv de coduri creează un climat de nesiguranță și dezavantajează dezvoltarea personală a copiilor. Dacă stă în puterea noastră, ar fi bine să reconsiderăm acest sistem și să promovăm unul care să ofere oportunități echitabile și flexibile, care să susțină copiii cu rezultate, un sistem în care copiii să nu se simtă marginalizați sau dezavantajați, un sistem care evaluează și cum știu să facă elevii, nu doar ceea ce știu, un sistem care să ia în considerare impactul geografic și logistica în stabilirea opțiunilor de admitere, astfel încât să se minimizeze distanțele și dificultățile de transport pentru copii, un sistem educațional echitabil, care să asigure un viitor promițător pentru toți copiii, indiferent de rezultatele lor la examenele de admitere, date într-o zi.

 

Ioana N. Rădulescu, Director Adjunct