Liceul Teoretic „DR. MIOARA MINCU”, autorizat prin OMECTS nr. 4352 / 06.06.2012, este parte a sistemului național de învățământ. Nivelul gimnazial este autorizat prin OME nr. 5637 / 24.08.2023. Fundația Umanistă „DR. MIOARA MINCU” are rol de finanțator și fondator.
Deschiderea nivelului Gimnazial – Prima săptămână din clasa a V a – Un drum spre caractere sănătoase
Începutul clasei a V-a este un moment de tranziție semnificativ pentru fiecare copil. Este un moment în care trecem de la stadiul primar la cel gimnazial, iar această trecere poate avea un impact profund asupra dezvoltării lor ulterioare. Noi, Liceul Teoretic Dr. Mioara Mincu, suntem cu adevărat pregătiți să îi însoțim în această călătorie. Cu o vastă expertiză în educație și o echipă dedicată de profesioniști entuziaști, suntem hotărâți să oferim elevilor noștri nu doar cunoștințe academice solide, ci și să le dezvoltăm caracterul și să le cultivăm valori sănătoase. Pentru noi, succesul lor nu se măsoară doar prin note, ci și prin modul în care devin indivizi responsabili, empatici și pregătiți pentru provocările viitorului. Încurajăm fiecare elev să-și exploreze potențialul și să devină lideri în propriile vieți.
Dimineața începe cu 30 de minute de mișcare sănătoasă! Sub atenta îndrumare a superdirigintei, prof Daniela Iaciu, școala începe cu un zâmbet și energie pentru a le oferi copiilor o perspectivă sănătoasă asupra vieții. Prima jumătate de oră este dedicată mișcării fizice, în care elevii au opțiunea de a juca mini-fotbal, ping pong, basket, etc. Această mișcare nu este doar pentru a menține corpul în formă, ci și pentru a promova interacțiunea socială și pentru a dezvolta abilitățile de echipă. Cu piciorul pe teren, în curtea școlii, sau cu paleta în mână, copiii învață să-și controleze mișcările și să se coordoneze cu ceilalți. În alte zile, primele 30 de minute ale zilei le alocăm dezvoltării personale sau reflecției. Timp în care, copiii sunt încurajați să se gândească la ei înșiși și la lumea din jurul lor. Sunt invitați, să descrie cum se simt în acel moment al zilei, să verbalizeze visul sau aspirația zilei sau pur și simplu să reflecteze asupra unor experiențe recente ale dimineții. Această practică îi ajută să-și dezvolte înțelegerea de sine și abilitățile de comunicare.
După ce mintea și-a făcut exercițiile, vine rândul inimii să se relaxeze. Câteva minute din orele de limba română sunt rezervate cititului. Fiecare copil poate alege o carte care îl captivează, călătorind astfel în lumi noi și dobândind noi perspective. Lectura nu doar dezvoltă vocabularul și imaginația, dar îi ajută și pe copii să învețe să empatizeze cu personajele și să înțeleagă valori umane esențiale. Lectura îi ajută să își dezvolte abilități critice și să își extindă orizonturile culturale.
Nici pentru ei, micii noștri elevi de clasa a V a, nu pierdem din vedere O Paralelă cu Viața iar când vorbim de conținut academic, matematica ocupă un loc central. Și ne întrebăm, de ce unii consideră matematica dificilă? Poate pentru că nu realizează cât de mult seamănă ea cu viața însăși. Astfel, începem discuții despre fracții, folosind un exemplu simplu: cum împărțim 3 mere în mod egal între doi prieteni? Acest lucru duce la o dezbatere captivantă despre împărțire și echitate, dezvoltând gândirea logică și abilitățile de rezolvare a problemelor.
După o pauză de gustare sănătoasă și bine meritată, elevii se întorc la clasă explorând orele de STEAM în limba engleză. Această abordare interdisciplinară combină știința, tehnologia, ingineria, arta și matematica, oferindu-le copiilor o perspectivă mai largă asupra lumii. Se discută despre inventatori și invenții, provocându-i să gândească în mod creativ și să dezvolte soluții la probleme reale. La orele de STEAM, împletirea timpului cu conceptul de celule îi învață pe elevi să ordoneze evenimentele și conceptele pe axa timpului. Această activitate îi ajută să înțeleagă evoluția istorică și să conecteze conceptele între ele. În plus, ei studiază conceptul de celule și învață să aprecieze complexitatea vieții în toate formele ei.
Dar începutul clasei a V-a nu este doar despre învățare academică, ci și despre dezvoltarea caracterului și a abilităților umane esențiale. Este un moment în care punem bazele pentru viitorul elevilor noștri, încurajându-i să fie curioși, empatici și pregătiți să exploreze lumea cu încredere. Prin această abordare holistică, deschidem uși către un viitor luminos pentru fiecare copil, punând accent pe dezvoltarea lor ca indivizi sănătoși și înțelepți.
Într-o altă dimineață frumoasă de început de toamnă, din această săptămână, doamna profesoară Cristina Costache le-a pregătit o lecție cu totul specială. Zâmbește cu blândețe și spune: „Astăzi, prieteni dragi, ne aventurăm în lumea mânuțelor curate și a sănătății.” Și începe prin a povesti despre tehnica corectă de spălare a mâinilor. Le-a spus elevilor că, pentru a avea mânuțe curate și sănătoase, trebuie să folosească apă caldă și săpun. Cu pași atenți și cu multă răbdare, a arătat cum să frece fiecare deget și unghiile pentru o curățare eficientă. Elevii păreau fascinați de această poveste a mâinilor curate. Când și cum să ne spălăm pe mâini? Elevii au înțeles că spălatul mâinilor este ca o vrajă magică care îi protejează de boli. Trebuie să-și spele mâinile după ce merg la toaletă, înainte de a mânca, după școală și când ating lucruri murdare. Acestea erau momentele cheie în povestea mâinilor lor.
Cu privire la povestea prevenirii îmbolnăvirilor prin spălarea mâinilor, dna profesor Cristina Costache le-a arătat statistici ce indică câte boli pot fi respinse prin acest gest simplu. Elevii au înțeles că prin spălatul mâinilor, se pot proteja atât ei înșiși, cât și pe cei din jurul lor, de răceli, gripe și alte boli. Ce boli ce se transmit prin intermediul Mâinilor Murdare? Multe, pentru că mâinile lor pot fi purtătoare de boli, spre exemplu,cum ar fi diareea. Lecția ajunge la o altă poveste, despre cum se transmit bacteriile și microbii. Și doamna noastră dragă le-a explicat că acești invizibili agenți patogeni pot supraviețui pe obiecte timp îndelungat și pot ajunge pe mâini, iar apoi în corpul nostru chiar și prin atingerea feței. Elevii au înțeles că trebuie să fie vigilenți în protejarea sănătății lor. Lecția s-a încheiat cu îndemnul plin de înțelepciune: „Spălatul frecvent pe mâini este o modalitate simplă și eficientă de a ne proteja sănătatea și de a-i ajuta și pe cei din jurul nostru. Așa că, prieteni dragi, nu uitați să faceți parte din această poveste minunată a mâinilor curate și să împărtășiți această învățare cu toți cei pe care îi iubiți!”
Cu aceste cuvinte, elevii au plecat de la școală cu suflete pline de înțelegeri noi și cu hotărârea de a-și spăla mâinile cu atenție și dragoste, pentru a-și păstra sănătatea și fericirea.
După ce lecția cu dna profesor despre mânuțele curate s-a încheiat, ziua a continuat în școală ca o adevărată familie mare. Elevii au mers la sala de mese, unde servim masa împreună deopotrivă cadre didactice, personal administrativ, personal de conducere, elevi de liceu. Fiecare detaliu a fost gestionat cu grijă și respect pentru regulile de servire a mesei precum dna profesor Cristina Costache ne-a învățat mai devreme. Mâncarea a fost împărțită cu grijă, iar conversațiile sunt pline de veselie și camaraderie.
După ce masa s-a încheiat, elevii pun în practică învățăturile despre igienă și curățenie. Fiecare elev și-a curățat locul, a aruncat gunoiul la coș și s-a asigurat că masa rămâne pregătită pentru următoarea utilizare. Această rutină îi învăță pe copii importanța responsabilității și a păstrării locului curat.
După servirea mesei și curățenia, elevii au intrat într-o altă parte a călătoriei lor educaționale: conceptul de Wellbeing. Profesorul nostru, Daniela Măcinic, a explicat că Wellbeing înseamnă să fim conștienți de noi înșine, de reacțiile noastre, de gândurile noastre și de ceea ce facem. Elevii au înțeles că Wellbeing îi învață să-și gestioneze emoțiile și relațiile cu ceilalți și să-și construiască relații sănătoase. Asta înseamnă să ne înțelegem pe noi înșine și pe cei din jurul nostru, fără a folosi abuz, critică, judecată, pedeapsă sau rușine. Profesorul i-a încurajat să fie empatici și să cultive relații bazate pe respect și înțelegere.
Există un balans între educație și relaxare. Îi încurajam să nu se concentreze doar pe teme și să ne bucurăm de timp, de joc și de prieteni. Era important să se bucure de copilărie și de experiențele lor de zi cu zi.
Astfel, zilele lor în școală nu sunt doar pline de învățăminte academice, ci și de lecții valoroase despre responsabilitate, bună conduită, Wellbeing și echilibru în viață. Această călătorie educațională îi ajută să devină nu doar elevi buni, ci și adolescenți buni și echilibrați în viața lor.
După o zi plină de învățare și creștere, ziua de școală se încheie cu o surpriză plăcută pentru elevi. Domnișoara Florentina Nănescu le pregătește o sesiune de jocuri de relaxare, care include activități precum „Cunoaște România”, „Activity”, „Monopoly” și multe altele. Aceste jocuri nu doar îi distrează, dar și îi învață lucruri noi și îi ajută să dezvolte abilități sociale.
Jocul „Cunoaște România” îi provoacă pe elevi să își testeze cunoștințele despre istoria și geografia țării lor. Întrebările variază de la locuri de interes turistic la evenimente istorice importante. Elevii învață lucruri noi despre țara lor și se distrează în același timp. Jocul „Activity” îi aduce pe elevi într-o lume de ghicitori și desene. Ei trebuie să lucreze în echipe și să își folosească imaginația pentru a transmite cuvinte sau fraze colegilor lor, fără a vorbi. Acest joc dezvoltă abilitățile de comunicare și creativitatea. Cu jocul „Monopoly”, elevii învață despre gestionarea resurselor și strategii financiare. Este o oportunitate de a învăța cum să investească și să facă comerț într-o manieră distractivă și interactivă.
Pe măsură ce orele trec, elevii nu mai voiau să plece acasă. Părinții îi așteptă minute în șir în holul școlii, dar copiii doresc să continue să se bucure de jocurile lor. Cu râsete și entuziasm, dar și dorința de a mai prelungi ziua ne amintim de echilibrul dintre educație și relaxare.
Într-un final cu un sentiment de bucurie, camaraderie și învățare continuă, elevii se lasă duși acasă cu amintiri frumoase și cu dorința de a reveni în fiecare zi, pentru că școala lor este mai mult decât un loc de învățare – este o a doua casă unde se simt iubiți, respectați și încurajați să devină cei mai buni adolescenți posibili.
Începutul clasei a V-a nu este doar o tranziție în educație, ci și oportunitatea de a construi baze solide pentru un viitor sănătos și de succes. Prin abordarea holistică a învățământului, această etapă devine un moment de dezvoltare a caracterului și de explorare a potențialului fiecărui elev, pregătindu-i pentru provocările complexe ale vieții.
Director adjunct,
Prof dr. Ioana Rădulescu