Liceul Teoretic „DR. MIOARA MINCU”, autorizat prin OMECTS nr. 4352 / 06.06.2012, este parte a sistemului național de învățământ. Nivelul gimnazial este autorizat prin OME nr. 5637 / 24.08.2023. Fundația Umanistă „DR. MIOARA MINCU” are rol de finanțator și fondator.
Cine își mai amintește cum a fost ora despre „Puteri” de la matematică?
Cine își mai amintește cum a fost ora despre „Puteri” de la matematică? Probabil nu foarte mulți pentru că a fost o oră ca toate celelalte. Ei bine, elevii noștri de clasa a V-a au fiecare oră interesantă și interactivă.
Ora despre „Puteri” a fost cu adevărat plăcută pentru că a pornit de la „Legenda șahului”. A continuat cu o aplicație practică desprinsă din această legendă, care i-a ajutat pe elevi să pătrundă în lumea nouă a puterilor.
Am învățat „Puteri” prin „Legenda șahului”
Legenda indiană povestește despre Sissa ben Dahir, inventatorul jocului de șah, căruia i-a fost oferită o recompensă incredibilă de către regele indian Shirham. Cu modestie, Sissa a cerut următorul lucru: „Maiestate, nu vreau cine știe ce bogății lumești. Dăruiți-mi doar un bob de grâu pentru prima pătrățică a tablei de șah, două boabe pentru a doua, 4 boabe pentru a treia, 8 pentru a patra pătrățică… și așa mai departe, până ce toate cele 64 de pătrate ale tablei vor fi acoperite de grâu.”
Regele, mirat de cererea aparent modestă, a fost de acord și a dat poruncă să i se aducă un sac de grâu.
Dar iată unde începe provocarea matematică: Câte boabe de grâu trebuie să fie aduse în total pentru a acoperi toate cele 64 de pătrate ale tablei de șah?
Această problemă, la prima vedere simplă, ascunde un adevăr uimitor: cantitatea de grâu necesară crește exponențial și devine extrem de mare.
Această legendă ne oferă o oportunitate minunată de a introduce concepte matematice precum puterile lui 2 și creșterea exponențială. Soluția pentru această problemă implică adunarea tuturor cantităților dublate pentru fiecare pătrățică, de la prima la ultima. Am ajunge la descoperirea faptului că suma finală este de 2^64 – 1, o cantitate impresionantă de grâu, mult mai mare decât s-ar fi așteptat regele din poveste.
Activitatea a fost cu atât mai impresionantă cu cât elevii au lucrat împreună, și-au stabilit sarcini și strategii de lucru în cadrul grupurilor, au calculat împreună și de asemenea, concluziile au fost clare la sfârșitul boabelor din recipiente: „Ne-ar trebui un milion de boabe pentru a umple fiecare pătrat de pe tabla de șah!”
„În viața noastră, suntem înconjurați de matematică, chiar dacă nu suntem conștienți întotdeauna de asta. O cerere ce pare relativ simplu de îndeplinit „Maiestate, nu vreau cine știe ce bogății lumești. Dăruiți-mi doar un bob de grâu pentru prima pătrățică a tablei de șah, două boabe pentru a doua, 4 boabe pentru a treia, 8 pentru a patra pătrățică… și așa mai departe, până ce toate cele 64 de pătrate ale tablei vor fi acoperite de grâu.” Această cerință modestă ascunde conceptul puterii unui număr.
Sau, de exemplu, puteți rezolva următoarea enigmă, un calcul relativ simplu: „7 bătrâne mergeau spre Roma, fiecare femeie avea 7 catâri; fiecare catâr căra 7 saci; în fiecare sac erau 7 pâini; pentru fiecare pâine erau 7 cuţite; fiecare cuţit avea 7 teci. Care este numărul total de lucruri?” Acest exercițiu, pe lângă provocarea sa, ne arată cum conceptele matematice pot fi aplicate în lumea reală și cum putem face conexiuni semnificative.
Pentru mine, profesor de matematică, bucuria cea mai mare este să văd cum ochii elevilor strălucesc atunci când înțeleg că matematica este mai mult decât cifre și ecuații pe hârtie – este un instrument puternic pentru a înțelege lumea înconjurătoare, o cheie pentru a înțelege și a transforma lumea din jurul lor. Problemele matematice bune nu sunt doar exerciții, ci experiențe de învățare unice, fiecare problemă ascunde o comoară de cunoștințe, iar fiecare răspuns este o realizare a înțelegerii matematicii în acțiune.
Cum puteți folosi matematica pentru a înțelege și a rezolva provocările cotidiene? Vă încurajez să explorați și să căutați răspunsuri, deoarece matematica nu este doar o materie școlară, ci o limbă universală care ne ajută să descoperim minunile lumii din jurul nostru. Să explorăm și să învățăm împreună … la orele din cadrul Liceului Teoretic dr Mioara Mincu.” Director adjunct, prof dr. Ioana N. Rădulescu
Iată cum, o oră de matematică care ar putea fi ca toate celelalte – complexe și provocatoare, a fost de această dată interesantă și plăcută. În același timp și-a atins toate obiectivele. Mulțumită doamnei profesor Ioana Rădulescu, elevii noștri își vor aminti întodeauna despre cum au început să învețe despre puteri.
Iată, în câteva fotografii, cât de captivantă a fost ora: