Liceul Teoretic „DR. MIOARA MINCU”, autorizat prin OMECTS nr. 4352 / 06.06.2012, este parte a sistemului național de învățământ. Nivelul gimnazial este autorizat prin OME nr. 5637 / 24.08.2023. Fundația Umanistă „DR. MIOARA MINCU” are rol de finanțator și fondator.
Lansare de carte „Testarea standardizată în educație” scrisă de Dragoș Iliescu
Într-un peisaj educațional în continuă evoluție, școala noastră rămâne ancorată constant la cele mai importante evenimente din domeniu. Am avut privilegiul de a participa, prin Ramona Coleașă – director Comunicare, la lansarea cărții „Testarea standardizată în educație” scrisă de Dragoș Iliescu, la Librăriile Humanitas. Această lucrare reprezintă un punct de cotitură în abordarea evaluării în domeniul educației și este prima din limba română care explorează în profunzime acest subiect important.
Dezbaterea moderată de Marcel Bartic a adus în prim-plan perspectivele proeminente ale profesorului Dragoș Iliescu, alături de contribuțiile valoroase ale Danielei Vișoianu, specialist în politici publice în educație. Împreună au deschis o fereastră către viitorul evaluării în școlile noastre, răspunzând la întrebări esențiale privind testarea standardizată și modul în care ar putea influența viitorul evaluării.
Un aspect esențial dezvăluit de Dragoș Iliescu a fost capacitatea evaluării standardizate de a reduce erorile comise de evaluatori și numărul contestațiilor. Prin utilizarea itemilor de tip grilă, subiectivitatea în scorare este eliminată, iar posibilitatea de eroare este redusă la minimum. De asemenea, introducerea răspunsurilor construite este însoțită de rubrici de scorare bine definite, limitând astfel potențialele erori.
Dragoș Iliescu a clarificat conceptul de evaluare standardizată, subliniind că aceasta implică administrarea și scorarea constantă a unui test pentru toți elevii, în aceleași condiții. În esență, evaluarea standardizată asigură un nivel de calitate în măsurarea competențelor, având în vedere atât validitatea, cât și fidelitatea testului. Autorul subliniază că evaluarea standardizată nu necesită o modificare directă a modului în care profesorii predau.
„Îmi doresc ca această carte să aducă dezbaterea privind evaluarea în educație pe un făgaș constructiv și să deschidă porțile unor discuții captivante despre cum putem îmbunătăți modul în care se realizează evaluarea în sistemul educațional românesc. Totodată, prin paginile acestei cărți mi-am propus să facă acest subiect mai clar și mai ușor de înțeles pentru toată lumea, de la părinți și profesori, la jurnaliști și factori de decizie în politica educațională.” – DRAGOȘ ILIESCU
S-a clarificat faptul că deși evaluarea standardizată adesea include teste grilă, acest lucru nu este obligatoriu. În plus, s-au oferit exemple concrete de subiecte din evaluări standardizate, aducând în atenție itemii exemplu ai PISA sau TIMSS, disponibili online pentru consultare.
Experți din domeniul educației precum Prof. Univ. Dr. Daniel David, UBB Cluj și Prof. Univ Dr. Romiță Iucu, Universitatea din București, au vorbit despre necesitatea, actualitatea și originalitatea cărții lansate la eveniment.
„În domeniul abordat de această carte, știința face tot mai greu față pseudoștiinței și simțului comun. Oamenii, în vârtejul dorinței de a‐și vedea vocea ascultată, exagerează și nu mai știu când să tacă reflexiv: la modul eronat considerăm că, fiind oameni toți, ne pricepem la oameni și la comportamentul lor, și toți știm cum ar trebui făcută educația, doar am trecut prin asta și/sau avem copii care trec. Când nu iese cum dorim în evaluare/testare, metoda este proastă, nu noi avem ceva de îmbunătățit în ceea ce ne privește. Oamenii nu mai știu când să pună întrebări experților sau cum să formuleze opinii informate. Așa cum spuneam mai sus, gândurile, ideile, înțelegerile noastre sunt prea ușor considerate deja adevăr: sigur că ceea ce este adevărat poate fi înțeles și ne oferă apoi sens și semnificații, dar nu tot ce poate fi înțeles și ne dă sens și semnificații este și adevărat!
Lucrarea de față se înscrie perfect și la timp în această paradigmă a vremurilor noastre, venind atât ca un antidot la problemele cu care se confruntă domeniul și societatea, cât și ca o cale de urmat. În primul rând este o lucrare științifică, scrisă de probabil cel mai titrat psiholog român în domeniu – fost președinte (2016–2018) al International Test Commission (ITC), redactor‐șef al revistei europene de referință (European Journal of Psychological Assessment) și autor al unor monografii internaționale devenite un reper în domeniu –, care abordează riguros concepte psihologice și educaționale complexe (testare, evaluare, standardizare, competențe etc.). Dar este o lucrare științifică scrisă într‐un limbaj accesibil pentru a ajunge la oameni, în vechea logică iluministă de Sapere Aude! Și, pentru a întregi paradigma, lucrarea este scrisă într‐un limbaj atractiv, pentru a aduce oamenii cu plăcere și curiozitate la știință.” – DANIEL DAVID, Rector UBB Cluj
„Acelora care ar putea crede că testarea standardizată are numai știința, nu și povestea ei, le recomandăm lucrarea distinsului profesor Dragoș Iliescu. Este cea mai frumoasă, mai captivantă și mai completă poveste a testării scrisă vreodată pentru publicul larg, cu personaje care prind viață, care-și împărtășesc cu cititorii istoriile, experiențele și trăirile privind testarea și evaluarea. Cartea este atât un dar de suflet, cât și unul de minte pentru societatea noastră, care, deși iubește poveștile, ar trebui să învețe și din știința lor. Meritul autorului este acela de a transforma știința testării în cea mai fascinantă poveste despre provocările, succesul și performanța unui sistem educațional în care personajele principale pot fi copii, educatori, părinți, decidenți, cu condiția să accepte, deopotrivă, și provocarea științei…“ — ROMIȚĂ IUCU, Prof. Univ. Dr. Universitatea din București
Atmosfera de la lansarea de carte a fost una caldă, cu oameni însetați de cunoaștere, iar noi, la Liceul Teoretic „Dr. Mioara Mincu”, ne dorim să fim în contact cu cele mai noi lansări și să fim la curent cu evoluțiile educaționale de vârf. Prin explorarea subiectului evaluării standardizate, ne consolidăm angajamentul pentru excelență și oferim elevilor noștri oportunitatea de a se dezvolta într-un mediu educațional modern și progresiv.
„Potrivit rezultatelor PISA 2018, elevii români au obținut un scor mediu de 430 la citit, 430 la matematică și 426 la științe. Aceste scoruri situează România sub media înregistrată la nivel internațional și reflectă nevoia de îmbunătățire a performanțelor academice.Și totuși, în mijlocul acestor provocări, rămâne nevoia să se asculte vocea celor mai importanți actori – elevii, părinții și profesorii. Un studiu realizat de Centrul pentru Inovație în Educație în 2020 a relevat că 57% dintre elevi considerau că sistemul de evaluare nu reflecta competențele lor reale și era prea centrat pe memorare și reproducere. Această voce trebuia să fie luată în considerare în eforturile de a aduce schimbări pozitive în sistemul de evaluare.
Astfel, este necesară o schimbare pentru a crea un sistem de evaluare care să îi încurajeze pe elevi să-și dezvolte abilitățile și potențialul, în timp ce le oferea resurse și oportunități egale de învățare. O provocarea pe care comunitatea din învățământul și pitoresc trebuie să o depășească, pentru a construi un viitor mai bun pentru copiii noștri.” Prof dr Ioana N. RĂDULESCU, director adjunct LDTMM
–-
Dragoș Iliescu, specialist în psihologie aplicată în context ocupațional și în probleme de capital uman, precum și în testarea și evaluarea psihologică și educațională (cu o componentă interculturală puternică), este profesor la Facultatea de Psihologie și Științele Educației din cadrul Universității din București, unde conduce și școala doctorală – și, de asemenea, profesor extraordinar în cadrul Universității din Stellenbosch. Pe lângă cariera academică, a fost activ în consultanță de-a lungul ultimilor 25 de ani, fiind implicat în sau conducând un număr de proiecte importante privind testarea și evaluarea psihologică și educațională, în contexte comerciale sau guvernamentale, în Europa, Asia, Africa și America de Sud.
Pentru mai multe informații:
https://www.facebook.com/photo/?fbid=1079940656737141&set=a.881756163222259