Liceul Teoretic „DR. MIOARA MINCU”, autorizat prin OMECTS nr. 4352 / 06.06.2012, este parte a sistemului național de învățământ. Nivelul gimnazial este autorizat prin OME nr. 5637 / 24.08.2023. Fundația Umanistă „DR. MIOARA MINCU” are rol de finanțator și fondator.
Schimbările climatice – o provocare globală
Elevi din 20 de țări au ținut lecții la clasă despre schimbările climatice, într-o mișcare de conștientizare a schimbărilor din natură.
Elevii au devenit profesori într-o mișcare internațională legată de importanța educației pentru schimbările climatice. În 20 de țări, elevii și-au înlocuit profesorii și au ținut lecții bazate pe informații actuale cu referire la schimbările din mediu, totodată ca răspuns la lipsa de conștientizare a acestui subiect în școli.
Campania „Învață profesorul” („Teach the Teacher”), organizată de elevi, desfășurată cu ajutorul a mai multe asociații de activiști de mediu tineri, își propune să aducă educația pentru natură și mediul înconjurător mai aproape de copiii din școli: să fie „integrată, obligatorie și predată în sistemele de educație, prin a o include în politici educaționale, în pregătirea profesorilor de pe tot globul”, susțin aceștia.
Schimbările climatice sunt o îngrijorare din ce în ce mai mare pentru elevi.
Un studiu gobal realizat pe un eșantion de 10.000 de persoane, cu vârste cuprinse între 16 și 25 de ani, a arătat că 84% dintre aceștia sunt cel puțin mediu – îngrijorați cu privire la schimbările climatice.
Aproape două treimi dintre tineri au spus că nu cred că guvernele din țările lor fac suficient pentru a combate schimbările climatice.
„Generațiile viitoare vor experimenta cele mai grave efecte ale schimbărilor climatice și consecințele stagnării guvernamentale”, a declarat pentru EuroNews Green, Jodie Bailey-Ho, un coordonator britanic din proiectul „Teach the Teacher”.
Potrivit sursei citate, UNESCO a analizat politicile educaționale din 78 de țări din întreaga lume și a constatat că sub jumătate fac referire la climă, noțiuni de biodiversitate fiind prezente în doar 19%.
„Educația pentru toți este un drept al omului, iar educația despre o criză care există în prezent și care ne va afecta pe fiecare dintre noi este, de asemenea, un drept”, spune Aishwarya Puttur, în vârstă de 16 ani, parte din proiectul „Teach the Teacher”. „Educația legată de problemele de mediu (…) trebuie să fie una care să includă chestiunile crizei climatice, să citeze datele științifice, (…) să propage vocile celor marginalizați”, este ea de părere.
Pe 5 noiembrie, anul acesta, are loc summitul COP26 la care se întrunesc lideri internaționali să discute măsuri pentru combaterea problemelor climatice. COP este acronimul de la „Conference of Parts – Conferința Părților”; se desfășoară anual din 1995, sub egida ONU și anul acesta a ajuns la ediția cu numărul 26.
Evenimentele meteorologice extreme legate de schimbările climatice – inclusiv valuri de căldură, inundații și incendii de pădure – se intensifică. Ultimul deceniu a fost cel mai cald din istorie, iar guvernele sunt de acord că este nevoie de acțiuni colective urgente.
Pentru această conferință, 200 de țări sunt solicitate să își prezinte planurile de reducere a emisiilor până în 2030.
Toate statele au convenit în 2015 la COP21 Paris să facă schimbări pentru a menține încălzirea globală „cu mult sub” 20 C peste nivelurile preindustriale – și să încerce să țintească 1,50 C – astfel încât să poată fi evitată o catastrofă climatică.
Conferința de anul acesta ar pute aduce schimbări majore pentru viața de zi cu zi a oamenilor de pe întreaga planetă.
„Teach the Teacher” își propune să atenționeze liderii globali care participă la summit-ul COP26 că educația pentru climă lipsește din curriculumul multor școli din lume, mai informează EuroNews. De Ziua Tineretului, 5 noiembrie 2021, factorii de decizie în domeniul climei și educației se vor întâlni la Glasgow – Scoția pentru summitul COP26 al miniștrilor educației.
„Elevii vor să știe despre prezentul și viitorul lor. Vor să vadă instituții cărora le pasă, pentru că aceasta este lumea în care îi trimiteți, la urma urmei. Vor speranță!”, spune Aishwarya.
Educația pentru problemele climatice în școlile din diverse țări: în Italia devine materie obligatorie, iar în Noua Zeelandă va fi un curs opțional.
Importanța educației climatice nu poate fi subestimată: cercetări recente au arătat că producția de dioxid de carbon până în 2050 ar putea fi redusă cu 19 gigatone dacă doar 16% dintre studenții din țările cu venituri mari și medii ar primi educație privind schimbările climatice, punctează EuroNews.
„Teach the Teacher” solicită ca educația climatică să fie integrată ca materie obligatorie în orarele tuturor elevilor de ciclu secundar de pe glob. Această educație trebuie să fie fondată pe date actualizate și trebuie să se concentreze asupra soluțiilor legate de climă pentru a aborda probleme precum anxietatea ecologică și nedreptatea climatică”, explică Bailey-Ho.
Co-gazdă a COP26, Italia este prima țară din lume care face din educația climatică o materie obligatorie pentru toți studenții.
Noua Zeelandă a introdus, de asemenea, un curriculum opțional privind clima, iar Mexicul și-a modificat constituția pentru a solicita oficialilor din educație să includă în curriculum noțiuni de înțelegere de bază și despre cultivarea unui respect pentru natură, mai transmite sursa precizată.
surse: https://www.edupedu.ro/elevi-din-20-de-tari-au-tinut-lectii-la-clasa-despre-schimbarile-climatice-intr-o-miscare-de-constientizare-a-schimbarilor-din-natura/; https://www.g4media.ro/cop26-ce-este-conferinta-onu-privind-schimbarile-climatice-de-la-glasgow-si-de-ce-este-importanta
prof. Raluca Brad