Liceul Teoretic „DR. MIOARA MINCU”, autorizat prin OMECTS nr. 4352 / 06.06.2012, este parte a sistemului național de învățământ. Nivelul gimnazial este autorizat prin OME nr. 5637 / 24.08.2023. Fundația Umanistă „DR. MIOARA MINCU” are rol de finanțator și fondator.
Profesorul, Piesa Centrală în Instituția Educației
Școala Postliceală Sanitară ”Carol Davila”, în parteneriat cu Liceul Teoretic ”Dr. Mioara Mincu”, a organizat astăzi, marți, 4 octombrie 2022, evenimentul „PROFESORUL – PIESA CENTRALĂ ÎN INSTITUȚIA EDUCAȚIEI” pentru a sărbători Ziua Mondială dedicată Profesorilor și Educației.
Această activitate este înscrisă în calendarul de activități UNESCO de către Școala Postliceală Sanitară ”Carol Davila”, în calitate de partener UNESCO.
Organizația Națiunilor Unite pentru Educație, Știință și Cultură a proclamat că prima Zi Mondială a Profesorilor va fi sărbătorită pe 5 octombrie 1994. Ziua Mondială a Profesorilor este sărbătorită în prezent în peste 100 de țări, având un lucru în comun: celebrarea și aprecierea profesorilor.
„Această zi a Educației ne este dedicată și ne bucurăm să fim aici împreună și să ne sărbătorim învățând unii de la alții să fim tot mai buni”, a spus în deschidere prof. Sorina Negrei, organizatoarea evenimentului.
”Când ne gândim la ziua Profesorului, ne gândim la noi, cei care înfăptuim actul educațional zi de zi. Ne gândim și la cei care ne-au fost dascăli sau colegi și poate astăzi nu mai sunt printre noi, și amintim acum și pe Doamna Dr. Mioara Mincu, un educator care ne-a fost și ne este model. Ne amintim zilnic de domnia sa prin activitatea de 33 de ani a Școlii ”Carol Davila” și prin numele Liceului Teoretic ”Dr. Mioara Mincu”. Ne gândim totodată și la cei care vor veni, căci suntem dascalii copiilor copiilor nostri, dintre care se vor ridica profeasorii zilei de mâine.
Din perspectia elevului care am fost, simt un miros de cretă, de carti, de caiete și cerneală. Profesorul modern ”miroase” a tehnologie, a tablă inteligentă, a coduri QR… Suntem tot noi, în diferite etape pe parcursul vieții și trebuie să dăm dovadă de adaptabilitate. Trebuie să fim conștienți că Responsabilitatea noastră de Educatori este cea mai mare. Asta ne face să fim speciali, pentru că ceea ce noi producem prin munca la clasă cu elevii noștri este de mare folos comunității noastre”, a mai adăugat doamna Sorina Negrei.
Aurelia Șova, Director al Școlii Postliceale Sanitare ”Carol Davila”
”Instrumentele de bază care îi oferă profesorului calitate sunt: Competența, Dragostea și Înțelepciunea. Elevii ni le vor recunoaste întotdeauna atunci când le avem, și nu numai ei, ci și părinții și cei din jurul lor.
Când îi educăm pe elvii nostri, căutam să îi determinăm să devină eă înșiși educatori. Noi formăm educatori pentru sănătate de peste 30 de ani. Îi ajutăm și îi orientăm pe elevii noștri să își găsescă vocația și să își atingă țelurile lor. Le imprimăm însă și această competență, de a fi si ei educatori pentru sănătate, pentru că și ei trebuie să educe pacienții la rândul lor.
Anca Grecu – Director al Liceului Teoretic ”Dr. Mioara Mincu
Ne bucurăm să fim astăzi aici cu dumneavoastră, dragi profesori, și vă mulțumim pentru participare. Mă bucur că în această zi a Educației că putem să ne gândim la noi și putem să ne gândim împreună ce putem să facem pentru copiii pe care îi avem zi de zi la școală, în bănci. Cum putem să le fim modele, Precum noi suntem rezultatul unor profesori deosebiți, care ne-au inspirat și ne-au dăruit dragostea pentru diferite materii, așa la rîndul nostru trebuie să îi ajutăm pe elevii noștri să devină oameni, să își descopere vocații, pasiuni, și să și le urmeze. O facem cu dăruire și pasiune și multă, multă dedicare, și sunt fericită că Liceul Teoretic ”Dr. Mioara Mincu” a prins aripi. Suntem alături de Școala Postliceală Sanitară ”Carol Davila” unități de învățământ patronate de Fundația Umanistă Dr. Mioara Mincu și îi datorăm doamnei Dr. Mioara Mincu ceea ce noi suntem astăzi.
Vă doresc succes, multă sănătate, multă putere, dăruire, și să rezistăm tuturor tuturor factorilor externi care ne pot afecta activitatea , să ne adaptăm la tinerii noștri care sunt diferiți de cei care am fost noi, să avem deschidere spre a folosi metode moderne, metode adaptate nevoilor și stilului de învățare al tinerilor de astăzi.
*
Destre adaptare
Atunci când educăm un elev, nu trebuie să-l pregătim pentru astăzi ci maidegrabă trebuie să îl pregătim să se adapteze, a mai spus Sorina Negrei, citand-o pe Maria Montessori.
”Să nu-i educăm pe copiii noştri pentru lumea de azi. Această lume nu va mai exista când ei vor fi mari şi nimic nu ne permite să ştim cum va fi lumea lor. Atunci să-i învăţăm să se adapteze.”
De asemenea, se impune ca și profesorii să se adapteze. ”Elevii de azi sunt diferiti, asa ca trebuie ca noi, profestorii să ne adaptăm la societatea actuală. Să apelăm la aceste instrumente inovatoare, versatile, să folosim resurse interactive, aplicații interesante, laboratorul virtual” susține Corina Bucur, profesor în cadrul Școlii Postleceale Sanitare ”Carol Davila.
În cadrul evenimentului au participat 41 de profesori din diferite școli și licee bucureștene și au fost prezentate șase lucrări pe tema educației:
Demersul educațional în societatea digitală – Prof. Bucur Corina- Școala Postliceala Sanitară ”Carol Davila”
„Este necesar ca noi, profesorii, să conştientizăm faptul că societatea modernă este o societate digitală, care impune necesitatea inovării în aria metodologiei didactice. Să ne detașăm de modelul metodelor în care am fost educați noi înşine şi să ne adaptăm la elementele care îi atrag pe elevii din timpurile moderne: aplicaţii interesante, resurse digitale, gadgeturi smart, jocuri online, conţinuturi interactive spectaculoase, aplicaţii integrate de dezvoltare a competenţelor, de ilustrare, de exersare, care le vor facilita acestora înţelegerea şi însuşirea noţiunilor predate.
Responsabilitatea noastră ca dascăli cu vocație este de a ne conecta demersul didactic cu cerinţele învăţământului modern, care preconizează o metodologie operatorie, axată pe: acţiune, promovarea metodelor interactive – care solicită gândirea, inteligenţa, imaginaţia şi creativitatea și formează profesionişti dedicaţi, active.” – a afirmat prof. Corina Bucur.
–Însemnătatea în educație – prof. Mirela Marioara Avram – Școala Postliceală Sanitară „Carol Davila”
„Toate acțiunile în educație au un singur scop: modelarea unui om cu însemnătate. Dacă vrem să avem însemnătate și să ducem o viață care chiar contează, trebuie să le oferim celorlalți un plus de valoare. Educația este acțiunea care „trebuie să dezvolte în fiecare individ toată perfecțiunea de care el este capabil” – afirma I. Kant.
–Modele vii – modalități de creștere a actului educațional – prof. Emilia Nicoleta Leonte – Colegiul Național „Victor Babeș”
„ Indiferent de maniera în care se desfășoară ora de curs (online sau fizic), studiul de caz cu personaje reale, jocurile de rol sunt edificatoare pentru mărirea capacității de asimilare a cunoștințelor de către elevi, iar utilizarea platformelor educaționale cresc sistematic procentul de însușire a cunoștințelor. Integrarea artelor creative (muzică, pictură, dans, teatru, etc.) în proiectarea activității de predare – învățare dezvoltă alte capacități și determină creșterea performanțelor în învățare. Proiectele comune, atelierele de creație, rețelele de colaborare, grupurile de lucru valorifică inteligențele multiple. Utilizarea artelor creative, dar și a strategiilor didactice interactive este stimulată de implicarea mai profundă a elevului în procesul de învățare, îmbunătățind și relația de colaborare dintre elev / profesor și elev / colegi și se descoperă noi aptitudini. ,,Rațiunea educatorului” va consta în orientarea corectă a elevului.
Părinții reprezintă un suport moral și un sprijin nemijlocit în actul educativ. De asemenea, implicarea persoanelor din diverse medii, folosind exemplul personal de reușită, s-a dovedit foarte utilă.
Regândirea conținuturilor lecțiilor, reducerea cantității lor în favoarea calității și introducerea de multiple elemente practice ar favoriza desfășurarea unor lecții memorabile.”
–Identificare de metode noi, inovative de predare – prof. Alina Mihaela Bratu – Colegiul Național „Victor Babeș”
„Având în vedere schimbările economice, politice și cele climatice, trebuie să găsim metode noi pentru a reuși asimilarea unui volum cât mai consistent de informații valoroase și care să permită pregătirea elevilor pentru adaptarea la cerințele societății și companiilor unde vor lucra în domeniile alese. Noi, profesorii, avem responsabilitatea să verificam cât de receptivi sunt elevii, să înțelegem că fiecare are ritmul său de învățare.
Metodele inovative de predare urmăresc cooperarea între elevi, asimilarea informațiilor prin jocuri interactive sau sesiuni de brainstorming.”
Digitalizarea educației – adevăr sau provocare? – prof. Ioana Pușcariuc – Școala Gimnazială „Maica Domnului”
„Educația digitală vizează toți cetățenii pe tot parcursul vieții și presupune un proces complex, benefic pentru pregătirea și perfecționarea elevilor, esențial dezvoltării, modernizării și inovării societății. Acest aspect evidențiază rolul educației digitale ca obiectiv-cheie pentru predarea-învățarea-evaluarea de înaltă calitate, accesibilă și favorabilă incluziunii, precum și necesitatea unei abordări strategice privind dobândirea competențelor digitale pe tot parcursul vieții. Impulsionat de transformările care au loc la nivel educațional ca urmare a evoluției bulversante a tehnologiei și de necesitatea formulării unor principii ale conceptului de învățare adecvate contextului actual, psihologul George Siemens susține că un mediu de învățare conectivist trebuie să încurajeze obținerea și împărtășirea informațiilor prin intermediul tehnologiei, ierarhizarea acestora în funcție de criteriul utilității imediate și formarea permanentă de conexiuni între resursele disponibile. Așadar, educația online reprezintă viitorul educației sau corespunde într-o măsură semnificativă exigențelor societății tehnologice în care nu are întâietate abilitatea de a memora cât mai multe informații, ci capacitatea de a le structura, gestiona și reorganiza cât mai eficient și creativ.”
Rolul profesorului de chimie în implementarea unei clase tribale – prof. Cezara Marina Bolocan – Liceul Teoretic „Dr. Mioara Mincu”
„ Predarea bazată pe atașament utilizată în procesul educaţional, pe parcursul formării elevilor, s-a dovedit a fi o metodă care a ajutat la dezvoltarea unor relații interumane sigure, de încredere, între profesor și elevi, care contribuie la îmbunătățirea procesului educativ, la conturarea unui mediu propice descoperirii și învățării, la îmbunătățirea motivației elevilor, precum și la diminuarea stresului și anxietății acestora. Literatura de specialitate dezvăluie astfel modul prin care se poate contura un spațiu sigur pentru elevi, în sala de clasă, în care pot simți, se pot exprima liber și fără teamă, pot să-și umărească drumul în viață cu optimism și curaj. Implementarea unei clase tribale presupune moduri în care elevii învață să se descopere, scapă de frici și se simt liberi să se exprime, asemeni unui trib în care toți membrii sunt egali și se pot valorifica în funcție de abilitățile personale.”
„Atunci când educăm un elev, nu trebuie să-l pregătim pentru astăzi, ci mai degrabă trebuie să îl pregătim să se adapteze vremurilor pe care le va trăi”, a mai spus prof. Sorina Negrei, amintind cuvintele pedagogului de origine italiană – Maria Montessori: „Să nu-i educăm pe copiii noştri pentru lumea de azi. Această lume nu va mai exista când ei vor fi mari şi nimic nu ne permite să ştim cum va fi lumea lor. Atunci să-i învăţăm să se adapteze.”
„A fi profesor înseamnă să ai un rol foarte important. Înseamnă chiar mai mult și anume să fii facilitator. Azi am văzut că nu există profesorul ideal. Fiecare dintre noi poate fi cel mai bun profesor. Fiecare poate deveni cea mai bună variantă a sa. Avem nevoie să fim adaptabili, dar și empatici cu elevii noștri și, foarte important, să fim proactivi. Dacă toate acestea vor fi îndeplinite, fiecare poate deveni cel mai bun profesor.
Vă doresc „La mulți ani! La mulți ani cu dragoste pentru educație! La mulți ani cu dragoste față de educabilii noștri! Să creștem educația împreună!” – a afirmat la finalul evenimentului prof. Sorina Negrei.
LA MULȚI ANI! dragi Profesori. Să aveți bucuria unei cariere împlinite prin reușita elevilor dumneavoastră!
Ramona Bandrabur