Ziua Internaţională a Nonviolenţei în Şcoli este marcată, anual, la data de 30 ianuarie, în scopul promovării unei educații armonioase, care să valorizeze respectul și armonia.  De ce 30 ianuarie? Este data în care Mahatma Gandhi, un promotor al non-violenţei din istorie, a părăsit acest pământ. Gandhi spunea că „non-violenţa este arma celor puternici”.

Astazi, ora de dirigenție a devenit un semnal de alarmă menit să atragă atenția asupra unui fapt îngrijorător: şcoala reprezintă mediul în care violenţa şi bulling-ul sunt cel mai des întâlnite!

”Din dorinţa de a-şi crea o identitate proprie şi neputând să-şi controleze individualismul, copiii lasă de-o parte valorile morale ale celor „7 ani de acasă” şi sfârşesc prin a aduce multă suferinţă celor din jur, atât prin vorbe cât şi prin fapte. În acelaşi timp, există şi competiţia instinctuală pentru ierarhia în clasa şi cea educaţională, dar şi presiunea din exterior pe care copilul nu ştie să o gestioneze corect iar consecințele nu sunt deloc plăcute”, ne-a declarat prof Cristina Costache, diriginte al clasei a XI-a A.

Despre toate acestea, elevii Liceului Teoretic Dr. Mioara Mincu au vorbit astăzi cu diriginții lor, căutând să analizeze situații mai puțin plăcute create între colegi și să găsească soluții mai bune prin care să reformuleze modul de adresare.

   

Psihologul Școlii, doamna Atena Stoica le-a propus elevilor noștri să urmărească împreună  unui filmuleț despre procesul comunicării nonviolente în patru pași, care ajută la stabilirea unor relații bazate pe onestitate și simpatie, care în final să ducă la împlinirea nevoilor tuturor.

Conceptul creat de Marshall Rosenberg presupune conștientizarea și urmarea celor 4 pași în procesul comunicării nonviolente: observația, analiza sentimentelor, exprimarea nevoilor și cerința pe care o avem față de partenerul de dialog.

 

Ramona Bandrabur