Liceul Teoretic „DR. MIOARA MINCU”, autorizat prin OMECTS nr. 4352 / 06.06.2012, este parte a sistemului național de învățământ. Nivelul gimnazial este autorizat prin OME nr. 5637 / 24.08.2023. Fundația Umanistă „DR. MIOARA MINCU” are rol de finanțator și fondator.
STEM în România: Transformarea educației pentru viitor
Educația STEM – Știință, Tehnologie, Inginerie și Matematică – câștigă teren în școlile românești, pregătind elevii pentru viitorul digital. La Liceul Teoretic „Dr. Mioara Mincu”, STEM este mai mult decât un domeniu interdisciplinar, este o filosofie educațională care transformă modul în care tinerii învață și gândesc.
Cum transformă activitățile STEM pregătirea elevilor? Cum evoluează educația STEM în România prin comparație cu cea din alte țări europene? Cu ce provocări se confruntă educația științifică? Ce sunt premiile pentru știință „Elisa Leonida Zamfirescu”? Ce cariere urmează tinerii pasionați de STEM?
Interviu cu prof. Anca Celina Grecu, directorul Liceului Teoretic “Dr. Mioara Mincu”
Întrebare: Ce sunt activitățile STEM și cât de importante sunt acestea pentru pregătirea unui copil care dorește să urmeze o carieră în domeniul științei? Este educația STEM utilă și pentru copiii care intenționează să se orienteze spre alte domenii decât cele din domeniul științelor? Cum dezvoltă modul de gândire al elevilor?
Răspuns: Activitățile STEM, de tipul experimente științifice, jocuri matematice, proiecte, concursuri, sesiuni de comunicări științifice, construcția și programarea roboților etc., permit o abordare interdisciplinară și aplicată a programelor de învățământ în domeniile Știință, Tehnologie, Inginerie și Matematică. Este vorba despre discipline care sunt predate integrat prin aplicații din lumea reală ale teoriilor matematice, fizice sau chimice.
Educația STEM este utilă pentru toți copiii, deoarece astfel de activități încurajează gândirea analitică, formarea competenței de rezolvare a problemelor și capacitatea de a efectua cercetări aprofundate. De asemenea, sporesc curiozitatea copiilor, oferindu-le oportunitatea de a explora fenomene naturale, lucru care îi motivează să descopere și să învețe mai mult despre lumea înconjurătoare. Utilizarea tehnologiilor moderne și inovatoare, lucrul în echipă, care le dezvoltă abilitățile de colaborare și comunicare, găsirea soluțiilor la probleme, încurajarea inițiativei, sunt câteva dintre beneficiile educației STEM.
Activitățile STEM pregătesc copiii să se adapteze rapid la noi provocări și să învețe continuu. Implementarea cât mai devreme a acestor activități poate avea un impact profund asupra dezvoltării lor cognitive și emoționale. La Liceul Teoretic „Dr. Mioara Mincu” am introdus în programul elevilor un curs de științe încă de la clasa a V-a, predat în limba engleză, în cadrul căruia elevii au învățat prin experimente despre reacțiile chimice, motoare electrice, generatoare de curent, agricultură, funcționarea inimii, viața văzută la microscop, propagarea sunetului, astronomie și multe altele.
“Educația STEM este utilă pentru toți copiii, deoarece astfel de activități încurajează gândirea analitică, formarea competenței de rezolvare a problemelor și capacitatea de a efectua cercetări aprofundate.”
România se află în top 50 de țări care fac pași importanți în inovație
Întrebare: Cum considerați că s-a dezvoltat STEM în educația din România față de modul în care a evoluat aceasta metodă interdisciplinară în alte state din Europa?
Răspuns: Educația STEM în România este un concept destul de nou, cu atât mai mult cu cât i se adaugă și domeniul artei și devine STEAM. Este din ce în ce mai utilizat pentru dezvoltarea copiilor încă de la vârste fragede, iar acest mod de învățare integrată îi ajută pe tineri să se pregătească pentru viitor și să dobândească noile abilități căutate de angajatorii din domeniile de vârf.
Conform raportului Global Innovation Index 2022, procentul absolvenților din România de învățământ terțiar în științe și tehnologii este în ușoară creștere, la 29% (de la 28,1% în 2021 și 28,8% în 2020), peste SUA și Marea Britanie. Totodată, România se află în top 50 de țări care fac pași importanți în inovație, situându-se pe locul 49 din 141. Cu toate acestea, pregătirea angajaților români se menține destul de jos, România ocupând locul 47 din 63, conform IMD World Digital Competitiveness Ranking 2022.
În multe state din Europa, educația STEM este una dintre componentele esențiale ale sistemului educațional național. Finlanda integrează STEM în modelul său de învățare bazat pe fenomene, unde elevii explorează subiecte prin teme interdisciplinare. Laboratoarele bine echipate și pregătirea continuă a profesorilor sunt esențiale pentru succesul acestei abordări.
“Educația STEM în România este un concept destul de nou, cu atât mai mult cu cât i se adaugă și domeniul artei și devine STEAM. În multe state din Europa, educația STEM este una dintre componentele esențiale ale sistemului educațional național. “
Întrebare: Organizați anual „Premiile pentru știință Elisa Leonida Zamfirescu”. Cum a consolidat această inițiativă comunitatea științifică din București și la nivel național?
Răspuns: În anul 1997, Dr. Mioara Mincu a instituit „Premiul Elisa Leonida Zamfirescu” care se acordă pentru merite în domeniul științei și tehnicii unor personalități feminine. Această inițiativă ne onorează și suntem datori să o continuăm prin proiectul „Premiile pentru Știință Elisa Leonida Zamfirescu”. Recunoaștem astfel meritele unor profesori remarcabili care aduc contribuții în domeniul științei și celebrăm implicarea lor în educația tinerelor generații. La fiecare ediție descoperim noi profesori deosebiți, pasionați, implicați, dornici să dăruiască cunoaștere și dragoste pentru știință.
Am reușit să constituim o comunitate științifică, cu focus pe educația pentru știință și sănătate, formată din profesori care susțin educația STEM. Prin proiectul municipal „Cafeneaua Educației pentru Științe” organizăm întâlniri ale profesorilor de științe cu mentori, personalități din diferite domenii, creăm cadrul pentru schimbul de bune practici cu alte cadre didactice care au aplicat cu succes metode inovatoare de predare, transferabile în școlile și liceele din București, precum și de facilitare a tranziției către educația STEM.
Provocări pentru educația științifică
Întrebare: Care sunt unele dintre cele mai mari provocări cu care se confruntă astăzi educația științifică și cum le abordează școala dumneavoastră?
Răspuns: Educația științifică se confruntă cu multiple provocări care influențează calitatea și accesibilitatea învățării, cum ar fi lipsa resurselor, lipsa de formare a profesorilor, interesul scăzut al elevilor pentru științe, sistemele de evaluare neadecvate, care pun accent pe memorare și testare standardizată, utilizarea insuficientă a noilor tehnologii în procesul de predare și învățare.
La Liceul Teoretic „Dr. Mioara Mincu” suntem preocupați de asigurarea materialelor didactice și a tehnologiilor moderne pentru o educație practică și interactivă. Elevii lucrează în SmartLab-ul, dotat cu laptopuri, învață să folosească imprimanta 3D, programează roboți educaționali multifuncționali. SmartLab-ul adună cele mai noi tehnologii pentru un laborator educațional care este dedicat atât tinerilor, cât și adulților pentru a antrena abilitățile digitale, competențe la fel de importante precum alfabetizarea funcțională.
De asemenea, promovăm științele ca domenii interesante și aplicabile în viața de zi cu zi, efectuăm activități în laboratoarele facultăților, cum ar fi cele din recenta vizită la Facultatea de Chimie din Universitatea București, precum și vizite la Facultatea de Inginerie Mecanică și Mecatronică, facultăți cu care avem încheiate parteneriate.
Utilizarea tablelor smart în procesul de predare și învățare asigură cursuri interesante și fac științele mai accesibile pentru elevi. Sala de demonstrații a liceului este locul unde elevii învață tehnici de prim ajutor și chiar tehnici de resuscitare cardio-pulmonară, prim ajutor în caz de hemoragii externe, cum se realizează injecția intramusculară și puncția intravenoasă, pe simulatoare și manechine. Mulți dintre ei încep aici pasiunea pentru domeniul medical și începem să lucrăm împreună la acest traseu de carieră.
Nu în ultimul rând, profesorii noștri au acces la formare continuă și la dezvoltare profesională axată pe metode și tehnici moderne de predare a științelor, fiind la curent cu realitatea științifică contemporană.
Tendințe și inovații în predarea științelor
Întrebare: În opinia dumneavoastră, cum arată viitorul educației științifice și cum se pregătește liceul dumneavoastră pentru aceste evoluții?
Răspuns: Viitorul educației științifice este prefigurat de diverse tendințe și inovații care vor transforma modul în care învățăm și predăm științele. De exemplu, tehnologiile digitale – Realitate Virtuală și Augmentată (VR/AR) care permit elevilor să exploreze concepte științifice într-un mod interactiv și imersiv, cum ar fi vizitarea unui laborator virtual sau vizualizarea structurilor moleculare în 3D. De asemenea, Inteligență Artificială (AI) care poate personaliza procesul de învățare, oferind suport adaptat nevoilor individuale ale fiecărui elev și generând conținut educativ dinamic.
Adăugarea de Arte în curriculum-ul STEM (Știință, Tehnologie, Inginerie și Matematică) susține o abordare holistică, incluzând creativitatea și designul în învățarea științifică, astfel, ne focusăm pe noul concept – STEAM. În liceul nostru, continuăm să dezvoltăm baza materială, să accesăm resursele educaționale pentru a transforma educația științifică, făcând-o mai accesibilă, interactivă și orientată spre rezolvarea de probleme reale, să motivăm elevii să aleagă domeniile STEM și să evolueze.
Mai mult decât atât, liceul nostru reușește să ducă această misiune a educației pentru știință mai departe, prin parteneriatul pe care îl avem cu părinții elevilor noștri. Facem eforturi constante să ajutăm la conștientizarea faptului că societatea și meseriile viitorului sunt într-o continuă dinamică și nu trebuie așteptat liceul pentru a face alegerile sănătoase în viață, fie că vorbim de carieră sau de dezvoltarea lor personală.
Cariere în științe
Întrebare: Ce cariere urmează de regulă elevii Liceului Teoretic „Dr. Mioara Mincu”?
Răspuns: Profilul Științe ale Naturii vine cu multe oportunități în alegerea viitoarei profesii și a facultății. În general, elevii care urmează un profil Real la liceu au multe uși deschise, mai multe decât umaniștii. Aceștia au avantajul că au studiat matematică, informatică, fizică, chimie, biologie, dar și română, engleză, istorie și alte câteva materii umaniste.
Absolvenții Liceului Teoretic „Dr. Mioara Mincu” se îndreaptă spre cariere în Medicină, Informatică, Inginerie, Finanțe, Fizică, spre Teatru, Filozofie, Psihologie. Elevii noștri beneficiază de atenția consilierilor școlari și vocaționali care răspund nevoilor lor și păstrează o permanentă relație cu părinții. Programele de autocunoaștere, creșterea motivației și a încrederii în sine, identificarea profilului vocațional, orientarea în carieră, sunt incluse în oferta Centrului de consiliere vocațională și coaching soft skills, centru existent în cadrul liceului.
Formăm caractere sănătoase punând accent pe dezvoltarea armonioasă a tinerilor pe toate cele trei paliere: rațional, emoțional și social, bază de la care se poate pleca în orice carieră.
Întrebare: Cum vedeți piața de muncă a viitorului? Cum credeți că va arăta o carieră în domeniul științelor?
Răspuns: Cred că piața de muncă a viitorului va fi influențată de tendințe și inovații tehnologice care vor transforma modul în care lucrăm și se va caracteriza prin inovație și flexibilitate. Un mare accent se va pune pe dezvoltarea continuă a competențelor și pe adaptabilitate. Va fi esențial ca angajații să își îmbunătățească constant abilitățile, iar învățarea pe tot parcursul vieții va deveni obligatorie.
“Piața de muncă a viitorului va fi influențată de tendințe și inovații tehnologice care vor transforma modul în care lucrăm și se va caracteriza prin inovație și flexibilitate. Un mare accent se va pune pe dezvoltarea continuă a competențelor și pe adaptabilitate.”
Pe măsură ce tehnologia continuă să avanseze rapid, științele vor evolua și ele, conducând la noi descoperiri și inovații. O carieră în științe va necesita o educație continuă, va fi extrem de provocatoare și plină de oportunități. Progresele rapide vor cere profesioniști capabili să își actualizeze constant cunoștințele, în timp ce adaptabilitatea, învățarea continuă și colaborarea interdisciplinară vor fi cruciale pentru succes. Desigur, așa cum menționam anterior, piața de muncă a viitorului are nevoie de caractere sănătoase, de generații dezvoltate complet și complex din punct de vedere rațional și socio-emoțional.
Întrebare: Ce v-a inspirat pe dumneavoastră să alegeți o carieră în domeniul științelor?
Răspuns: O carieră în domeniul științelor oferă oportunități și satisfacții intelectuale. Mie mi-a plăcut chimia. Așa cum s-a întâmplat multora, un profesor bun mi-a trezit pasiunea pentru chimie. Am găsit-o fascinantă, am înțeles-o, am aplicat-o. Consider că pasiunea pentru un anumit domeniu poate face învățarea și cercetarea mult mai plăcute și stimulante.
Așa sunt și profesorii care predau disciplinele STEM la Liceul Teoretic „Dr. Mioara Mincu” – modele demne de urmat pentru elevii pe care-i instruiesc, oameni pasionați și implicați, care depun eforturi pentru a face știința cât mai atractivă, care inspiră la rândul lor și trezesc pasiuni.
Întrebare: Ce sfat le-ați da tinerilor studenți pasionați de știință și care se gândesc la o carieră în acest domeniu?
Răspuns: Știința este vastă și acoperă o gamă largă de discipline. Una dintre cele mai importante trăsături ale unui om de știință de succes este curiozitatea neîntreruptă. Sfatul meu este să-și păstreze mintea deschisă și să experimenteze, pentru a descoperi ce-i pasionează cel mai mult.
“Una dintre cele mai importante trăsături ale unui om de știință de succes este curiozitatea neîntreruptă. Sfatul meu este să-și păstreze mintea deschisă și să experimenteze, pentru a descoperi ce-i pasionează cel mai mult.”
Întrebare: De ce credeți că sunt importante activitățile extra-curriculare în domeniul științelor?
Răspuns: Prin participarea în activități extra-curriculare precum jocuri, experimente, proiecte de laborator, concursuri științifice și cluburi de științe, permitem elevilor să aplice cunoștințele teoretice în contexte practice și facem ca învățarea să fie mai dinamică și concretă. Desigur, oferim acest set de acțiuni și activități la care, de cele mai multe ori, părinții sunt parteneri și contribuie activ la derularea acestora. Pe lângă abilitățile hard, care țin de științe, elevii Liceului Teoretic „Dr.Mioara Mincu” își dezvoltă abilitățile soft, precum munca în echipă, comunicarea, gândirea critică și gestionarea timpului, care-i ajută să obțină performanța academică și succesul în carieră. Într-un liceu particular în care punem accent pe Educația pentru Știință și Sănătate, implementarea acestor programe este posibilă, iar rezultatele se văd. De altfel, dorim să le oferim copiilor astfel de programe de succes încă de la clase mai mici, de aceea am și lărgit oferta educațională prin lansarea nivelului gimnazial începând de anul trecut.
Autor: Anca Grecu, Director al Liceului Teoretic „Dr. Mioara Mincu”